Malaysian News

Budaya Rasuah Di Malaysia – Akar – Sebab, Akibat & Jalan Pemulihan

๐‹๐š๐ญ๐š๐ซ ๐๐ž๐ฅ๐š๐ค๐š๐ง๐  ๐๐š๐ง ๐๐ฎ๐ง๐œ๐š ๐๐ฎ๐๐š๐ฒ๐š ๐‘๐š๐ฌ๐ฎ๐š๐ก

๐š) ๐–๐š๐ซ๐ข๐ฌ๐š๐ง ๐๐จ๐ฅ๐ข๐ญ๐ข๐ค ๐๐š๐ง ๐„๐ค๐จ๐ง๐จ๐ฆ๐ข ๐๐š๐ญ๐ซ๐จ๐ง๐š๐ ๐ž

  • Budaya patronage bermula sejak awal kemerdekaan, di mana pengagihan kontrak, lesen dan jawatan menjadi ganjaran kepada kesetiaan politik.
  • Lama-kelamaan, amalan ini membudaya dan menjadi “๐ง๐จ๐ซ๐ฆ๐š๐ฅ๐ข๐ฌ๐š๐ฌ๐ข” yang sukar dibanteras.

๐›) ๐๐ž๐ง๐ ๐š๐›๐š๐ข๐š๐ง ๐๐ซ๐ข๐ง๐ฌ๐ข๐ฉ ๐ˆ๐ง๐ญ๐ž๐ ๐ซ๐ข๐ญ๐ข ๐๐š๐ฅ๐š๐ฆ ๐๐ž๐ง๐ญ๐š๐๐›๐ข๐ซ๐š๐ง ๐€๐ฐ๐š๐ฆ

Banyak jabatan awam tidak menilai prestasi berdasarkan integriti dan keberkesanan, tetapi berdasarkan kesetiaan dan kepatuhan membuta tuli kepada ketua.

๐œ) ๐Š๐ž๐ญ๐ข๐๐š๐ค๐ฉ๐ž๐๐ฎ๐ฅ๐ข๐š๐ง ๐€๐ฐ๐š๐ฆ (๐๐ฎ๐›๐ฅ๐ข๐œ ๐ˆ๐ ๐ง๐จ๐ซ๐š๐ง๐œ๐ž

  • Ramai rakyat hanya tersedar apabila rasuah memberi kesan langsung kepada harga barang, kemudahan awam, dan peluang pekerjaan.
  • Persepsi bahawa “semua orang buat”, atau “kalau tak rasuah, tak jalan kerja” membentuk kitaran toksik.

๐Ÿ. ๐ˆ๐ฆ๐ฉ๐ฅ๐ข๐ค๐š๐ฌ๐ข ๐‘๐š๐ฌ๐ฎ๐š๐ก ๐ค๐ž๐ฉ๐š๐๐š ๐๐ž๐ ๐š๐ซ๐š

๐š) ๐Š๐ž๐ซ๐จ๐ฌ๐š๐ค๐š๐ง ๐„๐ค๐จ๐ง๐จ๐ฆ๐ข

  • Ketirisan projek mega menyebabkan puluhan bilion wang rakyat lesap.
  • Pelabur asing kehilangan keyakinan terhadap ketelusan Malaysia, menyebabkan aliran keluar modal.

๐›) ๐Œ๐ž๐ฅ๐ž๐ฆ๐š๐ก๐ค๐š๐ง ๐ˆ๐ง๐ฌ๐ญ๐ข๐ญ๐ฎ๐ฌ๐ข ๐๐š๐ง ๐”๐ง๐๐š๐ง๐ -๐ฎ๐ง๐๐š๐งg

Pemusatan kuasa dalam tangan politikus menyebabkan institusi seperti SPRM, PDRM, AGC dilihat berat sebelah, walaupun ia sedang dipulihkan.

๐œ) ๐Š๐ž๐ฉ๐ข๐ง๐œ๐š๐ง๐ ๐š๐ง ๐’๐จ๐ฌ๐ข๐š๐ฅ

Wujud jurang kekayaan yang besar antara elit politik dan rakyat biasa, menyebabkan rasa marah, hilang kepercayaan terhadap demokrasi dan pilihan raya.

๐Ÿ‘. ๐Š๐ž๐ง๐š๐ฉ๐š ๐Š๐ซ๐ข๐ญ๐ข๐ค๐š๐ง ๐ญ๐ž๐ซ๐ก๐š๐๐š๐ฉ ๐๐Œ๐— ๐“๐ข๐๐š๐ค ๐๐ž๐ซ๐š๐ฌ๐š๐ฌ?

Tindakan terhadap tokoh politik (tidak kira kerajaan atau pembangkang) adalah berdasarkan siasatan terbuka SPRM dan keputusan Mahkamah.

Isu balas dendam politik ini dijaja oleh pihak yang terancam, kerana mereka sebelum ini berselindung di sebalik kuasa politik untuk melindungi kegiatan salah laku mereka.

PMX secara konsisten menyatakan komitmen beliau dalam membanteras rasuah โ€” bukan hanya slogan, tetapi melalui tindakan seperti:

– Pembekuan aset dan pendakwaan besar-besaran.
– Pengisytiharan harta menteri.
– Ketelusan kontrak perolehan.

๐Ÿ’. ๐“๐ฎ๐๐ฎ๐ก๐š๐ง ๐“๐ข๐ง๐๐š๐ค๐š๐ง ๐™๐š๐ฅ๐ข๐ฆ: ๐’๐š๐ญ๐ฎ ๐๐ž๐ง๐ฒ๐ž๐ฅ๐ž๐ฐ๐ž๐ง๐ ๐š๐ง ๐…๐š๐ค๐ญ๐š

Ada pihak yang cuba menanam persepsi kononnya tindakan kerajaan membekukan aset dan menyita kekayaan hasil rasuah sebagai zalim. ๐‡๐š๐ค๐ข๐ค๐š๐ญ๐ง๐ฒ๐š, ๐š๐ฌ๐ž๐ญ ๐ฒ๐š๐ง๐  ๐๐ข๐ฌ๐ข๐ญ๐š ๐›๐ฎ๐ค๐š๐ง ๐ก๐š๐ฌ๐ข๐ฅ ๐ญ๐ข๐ญ๐ข๐ค ๐ฉ๐ž๐ฅ๐ฎ๐ก, ๐ญ๐ž๐ญ๐š๐ฉ๐ข ๐ก๐š๐ฌ๐ข๐ฅ ๐ซ๐จ๐ฆ๐ฉ๐š๐ค๐š๐ง ๐ฐ๐š๐ง๐  ๐ซ๐š๐ค๐ฒ๐š๐ญ ๐ฌ๐ž๐œ๐š๐ซ๐š ๐ฌ๐ข๐ฌ๐ญ๐ž๐ฆ๐ข๐ค.

Menyita aset rasuah adalah tanggungjawab undang-undang dan moral kerajaan dalam mengembalikan semula hak rakyat.

Dalam banyak kes, penyitaan hanya berlaku setelah siasatan mendalam, pembuktian transaksi haram, dan keengganan individu terbabit untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa.

Jika tiada tindakan tegas, rakyat akan terus menjadi mangsa โ€” sedangkan perasuah hidup mewah hasil darah dan keringat negara.

๐Ÿ“. ๐‚๐š๐๐š๐ง๐ ๐š๐ง ๐Š๐š๐ž๐๐š๐ก ๐“๐ฎ๐ง๐ญ๐š๐ฌ ๐Œ๐ž๐ฆ๐›๐š๐ง๐ญ๐ž๐ซ๐š๐ฌ ๐๐ฎ๐๐š๐ฒ๐š ๐‘๐š๐ฌ๐ฎ๐š๐ก

๐š) ๐๐ข๐ง๐๐š๐š๐ง ๐”๐ง๐๐š๐ง๐ -๐ฎ๐ง๐๐š๐ง๐  & ๐ˆ๐ง๐ฌ๐ญ๐ข๐ญ๐ฎ๐ฌ๐ข

  • Menubuhkan Suruhanjaya Bebas Integriti dan Audit Kontrak Awam (SIKA).
  • Memperkasakan SPRM di bawah Parlimen, bukan Jabatan Perdana Menteri.
  • Pindaan Akta SPRM bagi mewajibkan pengisytiharan harta secara berkala, dengan hukuman berat untuk kegagalan.

๐›) ๐ƒ๐ข๐ ๐ข๐ญ๐š๐ฅ๐ข๐ฌ๐š๐ฌ๐ข ๐๐š๐ง ๐Š๐ž๐ญ๐ž๐ฅ๐ฎ๐ฌ๐š๐ง ๐’๐ข๐ฌ๐ญ๐ž๐ฆ ๐๐ž๐ซ๐จ๐ฅ๐ž๐ก๐š๐ง

Gunakan blockchain untuk merekodkan kontrak dan transaksi kerajaan.

– Blockchain ialah teknologi lejar teragih (distributed ledger) yang memastikan setiap rekod transaksi adalah kekal, telus dan tidak boleh diubah.

– Setiap urus niaga direkod secara kronologi dan terbuka untuk diaudit, mengelakkan manipulasi atau ‘backdating’.

– Pihak yang berkaitan dalam rantaian perolehan seperti pembekal, kontraktor dan pegawai kerajaan boleh mengakses data yang sama secara masa nyata.

– Ini membolehkan pengesanan awal terhadap kelewatan, lebihan kos, dan kemungkinan salah guna kuasa.

– Sebagai contoh, sebarang perubahan spesifikasi, harga atau tarikh kontrak akan dapat dikesan serta-merta dan direkod dengan cap masa (timestamp).

๐œ) ๐๐ž๐ง๐๐ข๐๐ข๐ค๐š๐ง ๐๐š๐ง ๐๐ž๐ฆ๐›๐ฎ๐๐š๐ฒ๐š๐š๐ง ๐ˆ๐ง๐ญ๐ž๐ ๐ซ๐ข๐ญ๐ข

Modul โ€œAnti-Rasuah Bermula di Rumah dan Sekolahโ€ dalam kurikulum.

Penubuhan kelab integriti di sekolah dan IPT, disertai kempen nasional seperti “Rasuah Itu Pengkhianatan Negara”.

๐) ๐’๐ข๐ฌ๐ญ๐ž๐ฆ ๐†๐š๐ง๐ฃ๐š๐ซ๐š๐ง ๐๐š๐ง ๐๐ž๐ซ๐ฅ๐ข๐ง๐๐ฎ๐ง๐ ๐š๐ง ๐๐ž๐ฆ๐›๐ž๐ซ๐ข ๐Œ๐š๐ค๐ฅ๐ฎ๐ฆ๐š๐ญ

Galakkan โ€œWhistleblower Incentiveโ€, beri insentif kepada pemberi maklumat terbukti.

Perlindungan undang-undang menyeluruh kepada pemberi maklumat dan saksi.

๐—ฒ) ๐—ฃ๐—ฒ๐—บ๐˜‚๐˜๐—ถ๐—ต๐—ฎ๐—ป ๐—•๐˜‚๐—ฑ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ ๐—ฃ๐—ผ๐—น๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ธ ๐—ช๐—ฎ๐—ป๐—ด

Wujudkan akaun politik rasmi untuk setiap parti dan calon, diaudit oleh badan bebas.

Had sumbangan politik dari syarikat dan individu dikenakan had dan perlu diumumkan secara terbuka.

๐Ÿ”. ๐‘๐š๐ฌ๐ฎ๐š๐ก ๐“๐จ๐ค๐จ๐ก ๐Š๐จ๐ซ๐ฉ๐จ๐ซ๐š๐ญ ๐๐ข ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ฒ๐ฌ๐ข๐š

a) Kes Pembekuan Aset oleh SPRM

SPRM telah membekukan lebih 100 akaun bank milik seorang tokoh korporat bergelar Tan Sri dan rangkaiannya melibatkan nilai RM217 juta, mencerminkan komitmen SPRM terhadap penyiasatan aliran wang yang mencurigakan dari sektor swasta.

b) Skandal AllahyarhamDaim Zainuddin dan Pandora Papers

Bekas Menteri Kewangan, Daim Zainuddin, dikaitkan dengan aset luar negara bernilai jutaan ringgit yang tidak diisytihar, membangkitkan persoalan mengenai keterlibatan elit korporat dalam pelaburan yang diselubungi kerahsiaan.

c) Projek PKFZ dan Nepotisme Korporat

Pembengkakan kos dari RM1.9 bilion ke RM12.5 bilion dalam Projek PKFZ menjadi contoh bagaimana tokoh perniagaan dan politik bekerjasama menyelewengkan wang rakyat.

d) Kes T7 Global Bhd

Timbalan Pengerusi T7 Global Bhd ditahan kerana penipuan kontrak bernilai RM10 juta, menunjukkan bahawa rasuah juga wujud dalam kontrak sederhana bersifat korporat.

e) Cadangan Penambahbaikan

* Penguatkuasaan Seksyen 17A Akta SPRM bagi pertanggungjawaban korporat.
* Kewajipan audit pihak ketiga dalam semua kontrak kerajaan.
* Perisytiharan aset luar negara oleh pengarah syarikat dan individu berkepentingan.
* Pendedahan terbuka terhadap semua dana politik dari korporat.
* Insentif kepada pemberi maklumat dalam sektor korporat.

๐Ÿ•. ๐‘๐š๐ฌ๐ฎ๐š๐ก ๐ฌ๐ž๐›๐š๐ ๐š๐ข ๐ˆ๐ฌ๐ฎ ๐๐š๐ฌ๐ข๐จ๐ง๐š๐ฅ, ๐๐ฎ๐ค๐š๐ง ๐ˆ๐ฌ๐ฎ ๐๐จ๐ฅ๐ข๐ญ๐ข๐ค

Rasuah bukan sekadar kesalahan jenayah โ€“ ia adalah pengkhianatan terhadap masa depan rakyat. Mereka yang kini mempertikai tindakan kerajaan MADANI terhadap perasuah bukanlah pejuang keadilan, tetapi pelindung sistem lama yang sarat kepentingan peribadi.

Malaysia hanya boleh maju jika kita membina generasi yang percaya kepada kejujuran, bukan kepada jalan pintas. Dan usaha ini memerlukan keberanian politik, seperti yang kini sedang dibawa oleh PMX dan pentadbirannya.

๐ƒ๐š๐ญ๐ฎ๐ค ๐ƒ๐ซ. ๐€๐ฅ๐ž๐ฑ๐š๐ง๐๐ž๐ซ ๐๐จ๐จ๐ซ
๐Œ๐ž๐ง๐š๐ซ๐š ๐ƒ๐š๐ญ๐จ’ ๐Ž๐ง๐ง
๐Ÿ๐ŸŽ ๐‰๐ฎ๐ง ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐Ÿ“

Back to top button