Malaysian News

Had umur 16: Antara perlindungan dan kebebasan digital

CADANGAN Kerajaan MADANI untuk menetapkan ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ ๐˜‚๐—บ๐˜‚๐—ฟ ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ถ๐—บ๐˜‚๐—บ ๐Ÿญ๐Ÿฒ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐—ฏ๐—ฎ๐—ด๐—ถ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ด๐˜‚๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐˜๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ณ๐—ผ๐—ป ๐—ฝ๐—ถ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ณ๐˜๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐˜‚๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ฑ๐—ถ๐—ฎ ๐˜€๐—ผ๐˜€๐—ถ๐—ฎ๐—น telah mencetuskan perbincangan hangat di kalangan rakyat, ibu bapa, pendidik dan aktivis masyarakat.

Ada yang melihat langkah ini sebagai satu ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ถ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ถ๐—ท๐—ฎ๐—ธ, berasaskan keperluan melindungi generasi muda daripada ancaman digital yang semakin membarah. Namun, sebahagian lagi bimbang cadangan ini akan menjadi beban baharu kepada ibu bapa, sekolah, serta menyekat kebebasan dan peluang pembelajaran digital dalam kalangan remaja.

๐‰๐ฎ๐ฌ๐ญ๐ข๐Ÿ๐ข๐ค๐š๐ฌ๐ข ๐‚๐š๐๐š๐ง๐ ๐š๐ง ๐Š๐ž๐ซ๐š๐ฃ๐š๐š๐ง
Kerajaan berpegang kepada prinsip โ€œ๐—ž๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—”๐—ป๐—ฎ๐—ธ-๐—”๐—ป๐—ฎ๐—ธ ๐——๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—น๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ปโ€, ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐˜€ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ผ๐—บ๐—ถ๐˜๐—บ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฏ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—ต ๐—ž๐—ผ๐—ป๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐˜†๐—ฒ๐—ป ๐—›๐—ฎ๐—ธ ๐—ž๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ธ-๐—ž๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ธ (๐—–๐—ฅ๐—–) yang menuntut negara melindungi kanak-kanak daripada bahaya. Statistik semasa menjadi bukti bahawa ancaman digital terhadap remaja kini berada pada tahap membimbangkan:

  • ๐Ÿณ๐Ÿฐ.๐Ÿฑ% pelajar sekolah menengah pernah terdedah kepada pornografi.
  • ๐Ÿฏ๐Ÿฌ% remaja menjadi mangsa buli siber melalui media sosial.
  • Kes grooming dan pemerasan seksual semakin meningkat dalam kalangan pelajar bawah umur.
  • Malah, ๐—ถ๐—ป๐˜€๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐—ฟ๐—ผ๐—ด๐—ผ๐—น ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜‚๐—บ๐—ฝ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ ๐˜€๐—ฒ๐—ธ๐—ผ๐—น๐—ฎ๐—ต yang dirakam dan disebar di media sosial menunjukkan betapa rapuhnya garis pemisah antara dunia maya dan realiti.

Bagi kerajaan, usia ๐Ÿญ๐Ÿฒ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—ป dianggap titik minimum yang wajar. Pada tahap ini, majoriti remaja sudah memiliki asas kematangan untuk memahami risiko, serta ruang mencukupi untuk ibu bapa dan sekolah mendidik literasi digital sebelum mereka benar-benar dilepaskan ke ruang maya.

๐—œ๐—บ๐—ฝ๐—น๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐˜€๐—ถ ๐—ฃ๐—ผ๐˜€๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ณ

  1. ๐™‹๐™š๐™ง๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™™๐™ช๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™จ๐™ž๐™ ๐™ค๐™ก๐™ค๐™œ๐™ž ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™€๐™ข๐™ค๐™จ๐™ž
    Dengan menghadkan akses lebih awal, kanak-kanak dapat terhindar daripada kandungan berbahaya, buli siber, dan interaksi toksik. Kajian antarabangsa menunjukkan penggunaan gajet tanpa kawalan boleh menyebabkan tekanan mental, kemurungan, dan ketagihan media sosial yang memberi kesan jangka panjang terhadap pembelajaran serta hubungan sosial.
  2. ๐™‹๐™š๐™ฃ๐™œ๐™ช๐™ ๐™ช๐™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™š๐™ง๐™–๐™ฃ๐™–๐™ฃ ๐™„๐™—๐™ช ๐˜ฝ๐™–๐™ฅ๐™–
    Dasar ini memberi ruang untuk ibu bapa menjadi โ€œtembok perlindungan pertamaโ€. Ia melahirkan budaya pemantauan, perbualan terbuka tentang bahaya dunia digital, serta bimbingan moral sejak usia muda. Tanpa sokongan ibu bapa, tiada undang-undang mampu mengekang risiko sebenar.
  3. ๐™‹๐™š๐™ฃ๐™œ๐™ช๐™ ๐™ช๐™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™š๐™ง๐™–๐™ฃ๐™–๐™ฃ ๐™„๐™—๐™ช ๐˜ฝ๐™–๐™ฅ๐™–
    Malaysia tidak keseorangan. Australia sudah mewajibkan larangan akaun media sosial bagi bawah 16 tahun, Perancis pula memperkenalkan undang-undang Digital Majority (2023) yang mengawal akaun bawah 15 tahun, sementara Jerman mengkehendaki izin ibu bapa bagi pengguna bawah 16 tahun. Ini menunjukkan Malaysia berada dalam arus global yang menekankan perlindungan digital kanak-kanak.

๐—–๐—ฎ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐—ฌ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐˜‚ ๐——๐—œ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฝ๐—ถ ๐—•๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฎ

  1. ๐™‹๐™š๐™ฃ๐™œ๐™ช๐™–๐™ฉ๐™ ๐™ช๐™–๐™จ๐™–๐™–๐™ฃ ๐™๐™š๐™ ๐™ฃ๐™ž๐™ ๐™–๐™ก
    Cabaran terbesar ialah bagaimana memastikan larangan ini benar-benar dipatuhi. Platform antarabangsa seperti TikTok, Instagram, dan YouTube mungkin berdepan kesukaran teknikal untuk menapis umur pengguna, apatah lagi dengan kecanggihan teknologi pemalsuan identiti. Namun dengan cadangan kaedah pelaksanaan eKYC yang bermaksud electronic Know Your Customer โ€“ iaitu proses pengesahan identiti secara digital/atas talian tanpa perlu hadir secara fizikal mungkin sangat membantu.
  2. ๐™๐™ž๐™จ๐™ž๐™ ๐™ค ๐™…๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ๐™œ ๐˜ฟ๐™ž๐™œ๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ก
    Jika terlalu ketat, langkah ini boleh menimbulkan jurang digital. Remaja Malaysia mungkin ketinggalan berbanding rakan sebaya mereka di luar negara yang lebih awal menguasai kemahiran digital, sekaligus melemahkan daya saing dalam bidang teknologi dan inovasi khususnya dalam bidang AI.
  3. ๐™๐™ž๐™จ๐™ž๐™ ๐™ค ๐™…๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ๐™œ ๐˜ฟ๐™ž๐™œ๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ก
    Golongan hak asasi mungkin melihat dasar ini sebagai sekatan hak bersuara dan akses maklumat, terutama bagi remaja yang matang lebih awal dan berupaya mengurus risiko dengan baik.
  4. Kebergantungan pada Tanggungjawab Kolektif
    Tanpa kesedaran ibu bapa, literasi digital di sekolah, dan sistem sokongan masyarakat, dasar ini akan gagal berfungsi di peringkat akar umbi.

๐‘๐ž๐ง๐ฎ๐ง๐ ๐š๐ง ๐ƒ๐š๐ฌ๐š๐ซ ๐๐š๐ง ๐‰๐š๐ฅ๐š๐ง ๐Š๐ž ๐‡๐š๐๐š๐ฉ๐š๐ง
Had umur 16 tahun bukan satu-satunya jawapan mutlak. Ia perlu diperkukuh dengan kaedah berikut:

  • Pendidikan literasi digital di sekolah โ€“ subjek khusus yang membimbing murid tentang etika, privasi, dan bahaya siber.
  • Platform digital bertanggungjawab โ€“ syarikat media sosial mesti memperkenalkan sistem verifikasi umur yang lebih efektif, termasuk penglibatan ibu bapa.
  • Komuniti sebagai rakan kongsi โ€“ NGO, guru, pemimpin tempatan, dan aktivis sosial perlu memainkan peranan dalam menyedarkan masyarakat.

Dengan pendekatan menyeluruh, langkah ini boleh berkembang daripada sekadar โ€œlarangan teknikalโ€ kepada satu ekosistem perlindungan sosial yang berkesan.

๐๐ž๐ซ๐š๐ง๐š๐ง ๐’๐ฎ๐ซ๐ฎ๐ก๐š๐ง๐ฃ๐š๐ฒ๐š ๐Š๐จ๐ฆ๐ฎ๐ง๐ข๐ค๐š๐ฌ๐ข ๐๐š๐ง ๐Œ๐ฎ๐ฅ๐ญ๐ข๐ฆ๐ž๐๐ข๐š ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ฒ๐ฌ๐ข๐š (๐’๐Š๐Œ๐Œ)
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (๐’๐Š๐Œ๐Œ) memainkan peranan yang amat besar dalam pelaksanaan had umur ini. Antaranya ialah :

  1. ๐™๐™–๐™ฃ๐™œ๐™ ๐™– ๐™†๐™š๐™ง๐™Ÿ๐™– ๐™๐™ฃ๐™™๐™–๐™ฃ๐™œ-๐™๐™ฃ๐™™๐™–๐™ฃ๐™œ & ๐™‹๐™ค๐™ก๐™ž๐™จ๐™ž
  • ๐’๐Š๐Œ๐Œ perlu menggubal atau mencadangkan pindaan akta komunikasi/multimedia bagi mewajibkan platform antarabangsa mematuhi syarat had umur.
  • Menetapkan garis panduan jelas tentang definisi pengguna bawah umur, jenis kandungan berisiko, dan standard verifikasi identiti pengguna.
    .
  1. ๐™‹๐™š๐™ฃ๐™œ๐™ช๐™–๐™ฉ๐™ ๐™ช๐™–๐™จ๐™–๐™–๐™ฃ ๐™ฉ๐™š๐™ง๐™๐™–๐™™๐™–๐™ฅ ๐™‹๐™ก๐™–๐™ฉ๐™›๐™ค๐™ง๐™ข ๐˜ฟ๐™ž๐™œ๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ก
  • Mengawal selia syarikat media sosial supaya mereka menyediakan ciriโ€œ๐™–๐™œ๐™š ๐™–๐™จ๐™จ๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ๐™˜๐™šโ€ (๐™ฅ๐™š๐™ฃ๐™œ๐™š๐™จ๐™–๐™๐™–๐™ฃ ๐™ช๐™ข๐™ช๐™ง) ๐™จ๐™š๐™ง๐™ฉ๐™– ๐™ข๐™ค๐™™ ๐™จ๐™š๐™ก๐™–๐™ข๐™–๐™ฉuntuk akaun pengguna bawah umur.
  • Menguatkuasakan tindakan penalti progresif ke atas platform yang gagal menghalang pendaftaran bawah umur โ€“ bermula daripada amaran, denda, sehingga sekatan perkhidmatan.
  • Bekerjasama dengan platform global (Meta, Google, TikTok, dsb.) untuk melaksanakanโ€œ๐™ฉ๐™ง๐™ช๐™จ๐™ฉ๐™š๐™™ ๐™›๐™ก๐™–๐™œ๐™œ๐™š๐™ง ๐™จ๐™ฎ๐™จ๐™ฉ๐™š๐™ขโ€ ๐™—๐™–๐™œ๐™ž ๐™ฅ๐™š๐™ฃ๐™ช๐™ง๐™ช๐™ฃ๐™–๐™ฃ ๐™ ๐™–๐™ฃ๐™™๐™ช๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™—๐™š๐™ง๐™—๐™–๐™๐™–๐™ฎ๐™– ๐™™๐™š๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™˜๐™š๐™ฅ๐™–๐™ฉ.
  1. ๐™‹๐™ช๐™จ๐™–๐™ฉ ๐˜ผ๐™™๐™ช๐™–๐™ฃ & ๐™‹๐™š๐™ข๐™–๐™ฃ๐™ฉ๐™–๐™ช๐™–๐™ฃ ๐™†๐™–๐™ฃ๐™™๐™ช๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ
  • ๐’๐Š๐Œ๐Œ boleh memperkukuh fungsi ๐™ฅ๐™–๐™ฃ๐™œ๐™ ๐™–๐™ก๐™–๐™ฃ ๐™–๐™™๐™ช๐™–๐™ฃ ๐™–๐™ฌ๐™–๐™ข ๐™จ๐™š๐™ฉ๐™š๐™ข๐™ฅ๐™–๐™ฉ untuk kes buli siber, pornografi kanak-kanak, serta eksploitasi digital.
  • Menetapkan๐™Ž๐™‡๐˜ผ (๐™จ๐™š๐™ง๐™ซ๐™ž๐™˜๐™š ๐™ก๐™š๐™ซ๐™š๐™ก ๐™–๐™œ๐™ง๐™š๐™š๐™ข๐™š๐™ฃ๐™ฉ) yang ketat, contohnya: respon aduan โ‰ค24 jam, penurunan kandungan โ‰ค48 jam.
  • Memantau ๐™–๐™ก๐™œ๐™ค๐™ง๐™ž๐™ฉ๐™ข๐™– media sosial agar kandungan berbahaya tidak ditolak kepada remaja, selaras dengan pengalaman antarabangsa
  1. ๐™‡๐™ž๐™ฉ๐™š๐™ง๐™–๐™จ๐™ž & ๐™‹๐™š๐™ฃ๐™™๐™ž๐™™๐™ž๐™ ๐™–๐™ฃ ๐˜ฟ๐™ž๐™œ๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ก
  • Melancarkan kempen kesedaran nasional: โ€œ16 ๐™๐™–๐™๐™ช๐™ฃ โ€“ ๐™‹๐™š๐™ง๐™ž๐™จ๐™–๐™ž, ๐˜ฝ๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™‡๐™–๐™ง๐™–๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃโ€ dengan bahan multimedia, infografik, video 60 saat.
  • Menyediakan modul latihan ibu bapa dan murid tentang keselamatan digital, privasi, dan antibuli siber bersama KPM & NGO.
  • Menjadi โ€œ๐™ง๐™–๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ฉ๐™š๐™ ๐™ฃ๐™ž๐™ ๐™–๐™กโ€bagi Kementerian Pendidikan dalam membangunkan modul literasi digital sekolah.
  1. ๐™†๐™š๐™ง๐™Ÿ๐™–๐™จ๐™–๐™ข๐™– ๐™๐™š๐™ฃ๐™ฉ๐™–๐™จ ๐˜ผ๐™œ๐™š๐™ฃ๐™จ๐™ž & ๐˜ผ๐™ฃ๐™ฉ๐™–๐™ง๐™–๐™—๐™–๐™ฃ๐™œ๐™จ๐™–
  • ๐’๐Š๐Œ๐Œ berfungsi sebagai koordinator utama antara kerajaan, syarikat teknologi, NGO, sekolah, dan ibu bapa.
  • Membina kerjasama dengan negara lain (contoh: ๐˜ผ๐™ช๐™จ๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ก๐™ž๐™–, ๐™‹๐™š๐™ง๐™–๐™ฃ๐™˜๐™ž๐™จ, ๐™…๐™š๐™ง๐™ข๐™–๐™ฃ) yang sudah melaksanakan kawalan umur agar Malaysia dapat meniru amalan terbaik.
  • Menyertai inisiatif antarabangsa menentang๐™Š๐˜พ๐™Ž๐™€๐˜ผ (๐™Š๐™ฃ๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™š ๐˜พ๐™๐™ž๐™ก๐™™ ๐™Ž๐™š๐™ญ๐™ช๐™–๐™ก ๐™€๐™ญ๐™ฅ๐™ก๐™ค๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ฉ๐™ž๐™ค๐™ฃ ๐™–๐™ฃ๐™™ ๐˜ผ๐™—๐™ช๐™จ๐™š) dan buli siber.
  1. ๐™„๐™ฃ๐™™๐™š๐™ ๐™จ & ๐™‹๐™š๐™ก๐™–๐™ฅ๐™ค๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™„๐™ข๐™ฅ๐™–๐™ 
  • Menyediakan laporan berkala kepada Parlimen mengenai:
    o Penurunan kes buli siber & eksploitasi bawah umur.
    o Kadar kepatuhan platform.
    o Tahap kesedaran ibu bapa dan guru.
  • Mewujudkan indeks kesejahteraan digital belia untuk menilai keberkesanan dasar.

Peranan ๐’๐Š๐Œ๐Œ tidak hanya pada penguatkuasaan teknikal, tetapi juga pada pendidikan, kawalan kandungan, advokasi ibu bapa, dan kerjasama global. Secara mudahnya, ๐’๐Š๐Œ๐Œ ialah โ€œ๐™ฅ๐™š๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฌ๐™–๐™ก ๐™ก๐™–๐™ก๐™ช ๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™ฉ๐™–๐™จโ€ ekosistem digital: memastikan lorong internet untuk remaja bawah 16 tahun lebih selamat, beretika, dan seimbang.

Editorial ini berpendapat bahawa cadangan menghadkan penggunaan telefon pintar dan media sosial kepada umur minimum 16 tahun adalah๐™ก๐™–๐™ฃ๐™œ๐™ ๐™–๐™ ๐™จ๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ฉ๐™š๐™œ๐™ž๐™  ๐™†๐™š๐™ง๐™–๐™Ÿ๐™–๐™–๐™ฃ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™ž๐™—๐™ช๐™—๐™–๐™ฅ๐™– ๐™ฉ๐™š๐™ฉ๐™–๐™ฅ๐™ž ๐™ข๐™š๐™จ๐™ฉ๐™ž ๐™™๐™ž๐™ก๐™–๐™ ๐™จ๐™–๐™ฃ๐™–๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™จ๐™š๐™˜๐™–๐™ง๐™– ๐™จ๐™š๐™ž๐™ข๐™—๐™–๐™ฃ๐™œ.

Ia bukan sekadar soal kawalan, tetapi soal membina generasi muda yang selamat, matang, dan beretika dalam dunia digital tanpa sempadan.

Kerajaan Madani telah membuka jalan dengan meletakkan perlindungan kanak-kanak sebagai keutamaan, namun kejayaan sebenar dasar ini akan hanya tercapai dengan kerjasama erat seluruh ekosistem โ€“ ibu bapa, sekolah, platform digital, dan Masyarakat.

Editorial menyokong pelaksanaan had umur 16 tahun bersama pelaksanaan ekosistem perlindungan yang lengkap: undang-undang yang jelas, platform yang bertanggungjawab, sekolah yang melatih, ibu bapa yang membimbing, dan komuniti yang menyokong.

๐™„๐™ฃ๐™ž๐™ก๐™–๐™ ๐™˜๐™–๐™ง๐™– ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™ช๐™ ๐™–๐™ง ๐™ก๐™–๐™ง๐™–๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™Ÿ๐™–๐™™๐™ž ๐™ฅ๐™š๐™ง๐™ž๐™จ๐™–๐™ž ๐™ ๐™ค๐™ก๐™š๐™ ๐™ฉ๐™ž๐™›, ๐™จ๐™š๐™ก๐™–๐™ง๐™ž ๐™™๐™š๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™—๐™ช๐™ ๐™ฉ๐™ž ๐™—๐™–๐™๐™–๐™ฌ๐™– ๐™—๐™–๐™๐™–๐™ฎ๐™– ๐™™๐™ž๐™œ๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ก ๐™ฉ๐™š๐™ง๐™๐™–๐™™๐™–๐™ฅ ๐™–๐™ฃ๐™–๐™ -๐™–๐™ฃ๐™–๐™  ๐™–๐™™๐™–๐™ก๐™–๐™ ๐™ฃ๐™ฎ๐™–๐™ฉ๐™– ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™ฅ๐™š๐™ง๐™ก๐™ช ๐™™๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ๐™ž ๐™จ๐™š๐™˜๐™–๐™ง๐™– ๐™จ๐™ž๐™จ๐™ฉ๐™š๐™ข๐™ž๐™ .

๐ƒ๐š๐ญ๐ฎ๐ค ๐ƒ๐ซ. ๐€๐ฅ๐ž๐ฑ๐š๐ง๐๐ž๐ซ ๐๐จ๐จ๐ซ
๐Œ๐ž๐ง๐š๐ซ๐š ๐ƒ๐š๐ญ๐จ’ ๐Ž๐ง๐ง
๐Ÿ๐Ÿ’ ๐Ž๐ค๐ญ๐จ๐›๐ž๐ซ ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐Ÿ“

Back to top button