Malaysian News

Ucapan Ketua Hakim Negara: Isyarat Reformasi Atau Tanda Protes?

Ucapan Ketua Hakim Negara di Persidangan Undang-Undang Komanwel ke-24 pada 8 April 2025 di Malta baru-baru ini telah mencetuskan pelbagai persoalan dan reaksi โ€“ dari kalangan pengamal undang-undang hinggalah ke pemerhati politik. Apa sebenarnya yang ingin disampaikan oleh Ketua Hakim tertinggi negara itu?

Dalam ucapannya, beliau menegaskan satu perkara besar โ€“ bahawa kuasa Perdana Menteri dalam pelantikan hakim perlu disingkirkan, dan ini hanya boleh dilakukan melalui pindaan terhadap Akta Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (JAC) serta Perlembagaan Persekutuan.

๐Ÿฏ ๐—ž๐˜‚๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐—จ๐˜๐—ฎ๐—บ๐—ฎ ๐—ฃ๐—  ๐——๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ฆ๐—ผ๐—ฎ๐—น ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—›๐—ฎ๐—ธ๐—ถ๐—บ ๐—ž๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ป

Ramai mungkin tak tahu, tapi mengikut undang-undang sekarang, Perdana Menteri ada tiga kuasa utama berkaitan pelantikan kehakiman:

1. Menamakan 4 ahli Suruhanjaya JAC.
2. Menerima atau menolak senarai calon hakim yang dicadangkan.
3. Mencadangkan nama kepada Yang di-Pertuan Agong untuk pelantikan.

๐˜ฝ๐™–๐™œ๐™ž ๐™จ๐™š๐™จ๐™š๐™ฉ๐™š๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ ๐™ฅ๐™ž๐™๐™–๐™ , ๐™ž๐™ฃ๐™ž ๐™™๐™ž๐™ก๐™ž๐™๐™–๐™ฉ ๐™จ๐™š๐™—๐™–๐™œ๐™–๐™ž ๐™˜๐™–๐™ข๐™ฅ๐™ช๐™ง ๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™š๐™ ๐™จ๐™š๐™ ๐™ช๐™ฉ๐™ž๐™› ๐™™๐™–๐™ก๐™–๐™ข ๐™จ๐™ž๐™จ๐™ฉ๐™š๐™ข ๐™ ๐™š๐™๐™–๐™ ๐™ž๐™ข๐™–๐™ฃ, ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™—๐™š๐™ง๐™˜๐™–๐™ฃ๐™œ๐™œ๐™–๐™ ๐™™๐™š๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™ฅ๐™ง๐™ž๐™ฃ๐™จ๐™ž๐™ฅ โ€œ๐™ฅ๐™š๐™ฃ๐™œ๐™–๐™จ๐™ž๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™ ๐™ช๐™–๐™จ๐™–โ€.

๐Ÿ”ฅ ๐—ฃ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐Ÿฑ ๐—›๐—ฎ๐—ธ๐—ถ๐—บ ๐—ž๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ป โ€“ ๐—œ๐˜€๐˜‚ ๐—ž๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—น๐˜‚๐˜€๐—ฎ๐—ป ๐— ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ต ๐—๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ผ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ป

Antara perkara paling kritikal yang dibangkitkan ialah proses pelantikan lima jawatan hakim kanan negara, iaitu:

โ€ข Ketua Hakim Negara
โ€ข Presiden Mahkamah Rayuan
โ€ข Hakim Besar Malaya
โ€ข Hakim Besar Sabah & Sarawak
โ€ข Hakim Mahkamah Persekutuan

Walaupun proses rasmi melibatkan JAC dan Yang di-Pertuan Agong, realitinya kuasa muktamad tetap berada di tangan Perdana Menteri. PM boleh menolak senarai calon daripada JAC dan meminta nama lain. Proses ini berlaku secara tertutup tanpa keperluan penjelasan awam, menyebabkan ramai yang bimbang tentang kebebasan sebenar sistem kehakiman.

โ€œTiada bukti jelas tentang campur tangan, tapi struktur yang ada membuka ruang kepada persepsi negatif dan pengaruh politik dalam pelantikan hakim,โ€ kata seorang peguam kanan.

๐Ÿค” ๐—œ๐˜€๐˜‚ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฃ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐˜€๐—ถ๐—ฝ?

Tak dapat dinafikan, ucapan ini juga dilihat oleh segelintir pihak sebagai bayangan rasa tak puas hati kerana mungkin beliau tidak akan disambung semula sebagai Ketua Hakim Negara. Tapi pada masa sama, ada yang melihat beliau sebenarnya sedang menegakkan prinsip kebebasan kehakiman, dan cuba menyelamatkan institusi itu daripada pengaruh luar.

๐Ÿ“š

๐—•๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ฐ ๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐˜‚๐—ฐ๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ฒ ๐——๐—ผ๐—ฐ๐˜๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ฒ โ€“ ๐— ๐—ฎ๐—ต๐—ธ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ต ๐—Ÿ๐—ฒ๐—ฏ๐—ถ๐—ต ๐—•๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜‚๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐——๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฃ๐—ฎ๐—ฟ๐—น๐—ถ๐—บ๐—ฒ๐—ป?

Ucapan Ketua Hakim Negara ini juga mengukuhkan apa yang disebut sebagai Basic Structure Doctrine, satu falsafah yang berasal dari sistem kehakiman India.

Apa maksudnya? Dalam doktrin ini:

โ€ข Walaupun Parlimen boleh pinda Perlembagaan, ia tidak boleh ubah atau hapuskan struktur asas Perlembagaan, seperti kebebasan kehakiman dan pengasingan kuasa.
โ€ข Maka, mahkamah mempunyai kuasa untuk menolak pindaan undang-undang jika ia dianggap mencabuli struktur asas itu.

Secara tidak langsung, ini memberikan kuasa yang besar kepada mahkamah โ€“ seolah-olah lebih tinggi daripada Parlimen dalam hal-hal tertentu. Ada yang setuju, sebab ia menjaga keadilan. Tapi ada juga yang risau โ€“ adakah ini bermakna hak menggubal undang-undang dah beralih kepada hakim?

๐Ÿšจ ๐—”๐—ฝ๐—ฎ ๐—ž๐—ฒ๐˜€๐—ฎ๐—ป๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ž๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ก๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ?

Ucapan ini membuka semula perdebatan lama: Siapa lebih berkuasa โ€“ Parlimen atau Mahkamah? Dan adakah Perdana Menteri patut ada pengaruh dalam pelantikan hakim?

Kalau benar mahu reformasi sistem kehakiman, ia perlukan pindaan perundangan yang besar, dan sudah tentu โ€“ sokongan dua pertiga ahli Parlimen, yang bukan mudah dalam situasi politik sekarang.

Tapi kalau dibiarkan begitu saja, ia boleh terus menimbulkan persepsi bahawa sistem kehakiman kita tidak cukup bebas dan mudah dipengaruhi oleh kuasa politik.

โœ… ๐—ž๐—ฒ๐˜€๐—ถ๐—บ๐—ฝ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ป

Ucapan Ketua Hakim Negara bukan sekadar satu ceramah luar negara biasa. Ia adalah satu pencetus wacana serius tentang masa depan institusi kehakiman negara. Sama ada kita setuju atau tidak, satu perkara pasti โ€“ kebebasan kehakiman bukan isu remeh. Ia penentu kepada keadilan, kepercayaan rakyat, dan integriti sistem negara.

๐ƒ๐š๐ญ๐ฎ๐ค ๐ƒ๐ซ ๐€๐ฅ๐ž๐ฑ๐š๐ง๐๐ž๐ซ ๐๐จ๐จ๐ซ
๐๐ฎ๐ญ๐ซ๐š๐ฃ๐š๐ฒa
๐Ÿ๐ŸŽ ๐€๐ฉ๐ซ๐ข๐ฅ ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐Ÿ“

Back to top button