Malaysian News

๐†๐„๐ ๐€๐ˆ ๐๐ซ๐จ๐๐ฎ๐œ๐ญ๐ข๐ฏ๐ข๐ญ๐ฒ ๐๐š๐ซ๐š๐๐จ๐ฑ โ€“ ๐Œ๐ž๐ง๐ ๐š๐ฉ๐š ๐ˆ๐š ๐“๐ž๐ซ๐ฃ๐š๐๐ข ๐๐š๐ง ๐‰๐š๐ฅ๐š๐ง ๐๐ž๐ง๐ฒ๐ž๐ฅ๐ž๐ฌ๐š๐ข๐š๐ง๐ง๐ฒ๐š

Oleh: ๐——๐—ฎ๐˜๐˜‚๐—ธ ๐——๐—ฟ. ๐—”๐—น๐—ฒ๐˜…๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ก๐—ผ๐—ผ๐—ฟ

YAB Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah melontarkan persoalan menarik untuk dicerna oleh semua pihak terutama ๐Š๐ž๐ฆ๐ž๐ง๐ญ๐ž๐ซ๐ข๐š๐ง ๐ƒ๐ข๐ ๐ข๐ญ๐š๐ฅ ๐๐š๐ง ๐Š๐ž๐ฆ๐ž๐ง๐ญ๐ž๐ซ๐ข๐š๐ง ๐Š๐จ๐ฆ๐ฎ๐ง๐ข๐ค๐š๐ฌ๐ข. Dalam Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri sebentar tadi, YAB PMX mengatakan bahawa penggunaan AI tidak semestinya menyumbang kepada peningkatan produktiviti walaupun peruntukan belanja yang besar diberi untuk beberapa tahun mendatang.

Kecerdasan Buatan Generatif (GenAI) kini menjadi fenomena global. Dari pejabat kerajaan, syarikat multinasional hinggalah ke syarikat kecil, GenAI digunakan untuk menulis laporan, menghasilkan kandungan, menganalisis data, dan mempercepatkan kerja harian. Namun, wujud satu persoalan yang kerap dibincangkan oleh ahli ekonomi, pengurus organisasi, dan ahli akademik โ€“ GenAI Productivity Paradox.

Paradoks ini merujuk kepada keadaan di mana teknologi AI jelas meningkatkan kecekapan dan kelajuan kerja, tetapi manfaat sebenar dalam bentuk pertumbuhan ekonomi, peningkatan keuntungan atau kesejahteraan pekerja tidak kelihatan dengan segera. Malah, dalam sesetengah kes, penggunaan AI seolah-olah menambah beban baru.

๐Œ๐ž๐ง๐ ๐š๐ฉ๐š ๐๐š๐ซ๐š๐๐จ๐ค๐ฌ ๐๐ซ๐จ๐๐ฎ๐ค๐ญ๐ข๐ฏ๐ข๐ญ๐ข ๐†๐ž๐ง๐€๐ˆ ๐๐ž๐ซ๐ฅ๐š๐ค๐ฎ?

1. ๐™ˆ๐™–๐™จ๐™– ๐˜ฟ๐™ž๐™Ÿ๐™ž๐™ข๐™–๐™ฉ๐™ ๐™–๐™ฃ, ๐™‰๐™ž๐™ก๐™–๐™ž ๐™๐™ž๐™™๐™–๐™  ๐™๐™š๐™ง๐™๐™–๐™จ๐™ž๐™ก

Walaupun AI boleh menyiapkan tugas menulis, menterjemah atau menganalisis data dalam masa singkat, masa yang dijimatkan sering kali tidak digunakan untuk menghasilkan nilai tambah. Ia akhirnya โ€œhilangโ€ kepada mesyuarat tambahan, e-mel yang berlebihan atau tugasan tidak kritikal.

2. ๐™‹๐™š๐™ฃ๐™ž๐™ก๐™–๐™ž๐™–๐™ฃ ๐™Ž๐™–๐™ก๐™–๐™ โ€“ โ€œ๐™‘๐™–๐™ฃ๐™ž๐™ฉ๐™ฎ ๐™ˆ๐™š๐™ฉ๐™ง๐™ž๐™˜๐™จโ€

Banyak organisasi menilai kejayaan AI hanya dari segi bilangan tugasan siap atau masa dipendekkan, sedangkan yang lebih penting ialah kesan kepada kos operasi, pendapatan syarikat, dan kepuasan pelanggan. Ini mencipta ilusi produktiviti.

3. ๐™†๐™š๐™จ๐™–๐™ฃ ๐™…-๐˜พ๐™ช๐™ง๐™ซ๐™š

Seperti mana komputer dan internet pada zaman awal, AI juga memerlukan masa untuk memberikan pulangan. Pada peringkat awal, produktiviti boleh jatuh kerana pekerja perlu belajar kemahiran baru, proses kerja dirombak, dan pelaburan awal yang besar diperlukan.

4. ๐™๐™ž๐™ฃ๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™Š๐™ง๐™œ๐™–๐™ฃ๐™ž๐™จ๐™–๐™จ๐™ž & ๐˜ฝ๐™ช๐™™๐™–๐™ฎ๐™– ๐™†๐™š๐™ง๐™Ÿ๐™–

Struktur kerja tradisional dan budaya lama sering menghalang AI dimanfaatkan sepenuhnya. Ada pekerja takut kehilangan kerja, ada pengurus enggan ubah cara lama. Akhirnya AI hanya digunakan separuh masak.

5. ๐™๐™š๐™ ๐™–๐™—๐™š๐™ฃ๐™ฉ๐™ช๐™  ๐™„๐™ฃ๐™ฉ๐™š๐™ง๐™–๐™ ๐™จ๐™ž ๐™ˆ๐™–๐™ฃ๐™ช๐™จ๐™ž๐™–โ€“๐˜ผ๐™„ ๐™ฎ๐™–๐™ฃ๐™œ ๐™‡๐™š๐™ข๐™–๐™

Jika AI tidak diintegrasi secara menyeluruh, pekerja terpaksa ulang semak hasil AI, memindahkan data antara sistem, dan berdepan gangguan kognitif. Akibatnya, bukannya lebih pantas โ€“ kerja jadi lebih perlahan.

๐‰๐š๐ฅ๐š๐ง ๐๐ž๐ง๐ฒ๐ž๐ฅ๐ž๐ฌ๐š๐ข๐š๐ง

1. Ubah Fokus kepada Nilai Nyata

Organisasi perlu menilai keberkesanan AI bukan hanya dari segi masa, tetapi juga nilai ekonomi sebenar: kos dikurangkan, pendapatan bertambah, atau kualiti keputusan meningkat.

2. Reka Bentuk Semula Proses (AI-First Workflow)

AI mesti diintegrasikan terus dalam aliran kerja, bukannya sebagai alat tambahan. Contoh: AI mengurus keseluruhan proses khidmat pelanggan dari pertanyaan awal hingga susulan, bukan sekadar menulis draf jawapan.

3. Harvest Productivity

Masa dan kos yang dijimatkan mesti diterjemahkan kepada tindakan: kurangkan jam kerja berlebihan, tingkatkan kapasiti pengeluaran tanpa menambah tenaga kerja, atau salurkan pekerja kepada tugasan lebih strategik.

4. Pelaburan dalam Kemahiran & Infrastruktur

Pekerja perlu dilatih untuk AI literacy โ€“ cara promp yang berkesan, menyemak hasil, dan memahami batasan AI. Pada masa yang sama, organisasi mesti melabur dalam integrasi sistem, data bersih, dan platform sokongan.

5. Perubahan Budaya & Sistem Insentif

Pemimpin perlu menekankan AI sebagai โ€œpenguat kerja, bukan pengganti kerjaโ€. Ganjaran atau KPI pekerja juga perlu disusun semula supaya menggalakkan penggunaan AI secara produktif.

6. Sabar dengan J-Curve

Penerapan AI ialah maraton, bukan larian pecut. ROI sebenar hanya muncul selepas beberapa tahun, apabila organisasi matang dalam penggunaan teknologi ini.

Back to top button