Malaysian News

๐€๐‘๐“ ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ฒ๐ฌ๐ข๐šโ€“๐€๐’ โ€“ ๐…๐š๐ค๐ญ๐š ๐Œ๐ž๐ง๐ ๐š๐ญ๐š๐ฌ๐ข ๐…๐ข๐ญ๐ง๐š๐ก

๐€๐‘๐“ ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ฒ๐ฌ๐ข๐šโ€“๐€๐’ โ€“ ๐…๐š๐ค๐ญ๐š ๐Œ๐ž๐ง๐ ๐š๐ญ๐š๐ฌ๐ข ๐…๐ข๐ญ๐ง๐š๐ก

1. ๐™†๐™š๐™™๐™–๐™ช๐™ก๐™–๐™ฉ๐™–๐™ฃ ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™– ๐™๐™ž๐™™๐™–๐™  ๐˜ฟ๐™ž๐™ ๐™ค๐™ง๐™—๐™–๐™ฃ๐™ ๐™–๐™ฃ

Tuduhan bahawa Malaysia โ€œmengikut telunjuk Amerika Syarikatโ€ adalah tidak benar. Artikel 5.1 dalam ART jelas menyatakan bahawa sebarang๐—ถ๐˜€๐˜‚ ๐—ธ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฒ๐—ธ๐—ผ๐—ป๐—ผ๐—บ๐—ถ ๐—บ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ถ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ฐ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—น๐˜‚ antara kedua-dua negara. Malaysia tidak terikat untuk mengikut sekatan AS, sebaliknya bebas membuat keputusan berdasarkan undang-undang dan kepentingan nasional sendiri

Begitu juga Artikel 5.2 dan 5.3 โ€” ia hanya memperkukuh kerjasama dalam kawalan eksport dan konsultasi,๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐—ธ๐˜‚๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐˜ƒ๐—ฒ๐˜๐—ผ kepada AS terhadap sebarang keputusan Malaysia. Malah, Malaysia sudah pun mempunyai ๐—”๐—ธ๐˜๐—ฎ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ธ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿญ๐Ÿฌ yang melindungi hak kawalan eksport negara

2. ๐™‚๐™‡๐˜พ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐˜ฟ๐™–๐™จ๐™–๐™ง ๐™€๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐˜ฝ๐™ช๐™ข๐™ž๐™ฅ๐™ช๐™ฉ๐™š๐™ง๐™– ๐™†๐™š๐™ ๐™–๐™ก ๐™๐™ฉ๐™ช๐™

Ada pihak menuduh ART akan mengehadkan peranan GLC atau membuka ruang kepada campur tangan asing. Ini tidak benar. Artikel 6.2 hanya menuntut ketelusan dan persaingan adil, bukan menyerahkan kawalan kepada pihak luar.

GLC kekal memainkan peranan penting dalam pembangunan negara, memacu agenda Bumiputera dan kesejahteraan rakyat. Kuasa kerajaan untuk menyokong sektor strategik negara kekal utuh

3. ๐˜ผ๐™ ๐™จ๐™š๐™จ ๐™‹๐™–๐™จ๐™–๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™š๐™ง๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™™๐™ช๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™€๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐™‰๐™š๐™œ๐™–๐™ง๐™–

Sekiranya ART tidak ditandatangani, Malaysia akan berdepan tarif timbal balas asal antara ๐Ÿฎ๐Ÿฐ% ๐—ต๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฎ ๐Ÿฑ๐Ÿฌ% bagi eksport ke AS โ€” termasuk semikonduktor, aeroangkasa dan farmaseutikal. Dengan ART, akses pasaran bernilai RM198 bilion setahun ini dapat dikekalkan, sekali gus ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ถ ๐—ท๐˜‚๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—ถ๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ถ ๐˜๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป.

Perjanjian ini menjamin kestabilan pasaran eksport Malaysia dan mengurangkan risiko tindakan unilateral yang boleh menggugat sektor pembuatan, E&E dan PKS.

4. ๐˜พ๐™ช๐™ ๐™–๐™ž ๐˜ฟ๐™ž๐™œ๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ก ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™†๐™š๐™™๐™–๐™ช๐™ก๐™–๐™ฉ๐™–๐™ฃ ๐™๐™ž๐™จ๐™ ๐™–๐™ก ๐™๐™ž๐™™๐™–๐™  ๐™๐™š๐™ง๐™œ๐™ช๐™œ๐™–๐™ฉ

Dakwaan bahawa Malaysia โ€œtidak boleh kenakan cukai digitalโ€ adalah palsu. Artikel 3.1 hanya menegaskan bahawa pelaksanaan cukai mesti adil dan tidak mendiskriminasi. ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐—น ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—–๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ถ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ต๐—ถ๐—ฑ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐——๐—ถ๐—ด๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—น (๐—ฆ๐—ง๐—ผ๐——๐—ฆ) kepada semua syarikat asing, termasuk syarikat dari AS

Oleh itu, hak Malaysia untuk menggubal dan menguatkuasakan dasar percukaian tidak terjejas.

5. ๐™ƒ๐™–๐™ก๐™–๐™ก ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™– ๐™๐™š๐™ฉ๐™–๐™ฅ ๐˜ฟ๐™ž๐™ž๐™ ๐™ฉ๐™ž๐™ง๐™–๐™› ๐˜ฟ๐™ช๐™ฃ๐™ž๐™–

Isu kononnya ART akan melonggarkan syarat halal juga tidak benar. Semua produk dari AS masih tertakluk kepada pengiktirafan halal oleh JAKIM, dan hanya badan pensijilan luar yang diiktiraf boleh digunakan. ๐—ฃ๐—ฟ๐—ผ๐˜€๐—ฒ๐˜€ ๐—ฎ๐˜‚๐—ฑ๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐˜‚๐—ฎ๐—ป ๐˜๐—ฒ๐˜๐—ฎ๐—ฝ ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฏ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—ต ๐—ธ๐˜‚๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐˜‚๐—ต ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ, ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ด.

Ini menunjukkan standard halal Malaysia kekal sebagai penanda aras global yang dihormati dunia Islam.

6. ๐˜ฟ๐™–๐™ฉ๐™– ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™ง๐™ž๐™ซ๐™–๐™จ๐™ž ๐™๐™–๐™ ๐™ฎ๐™–๐™ฉ ๐˜ฟ๐™ž๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™™๐™ช๐™ฃ๐™œ๐™ž

Peruntukan โ€œpemindahan data merentasi sempadanโ€ bukan bermaksud data rakyat boleh diakses secara bebas oleh syarikat luar. Ia hanya membenarkan aliran data sah antara negara dengan perlindungan sewajarnya di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi (PDPA) 2010. Artikel ini malah memperkukuh kawalan digital Malaysia, bukan melemahkannya

7. ๐™๐™€๐™€, ๐™๐™š๐™ฃ๐™–๐™œ๐™– ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™š๐™ก๐™–๐™—๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™Ž๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ฉ๐™š๐™œ๐™ž๐™ 

Kerjasama dalam sektor unsur nadir bumi (REE) dan tenaga tidak bermakna menyerahkan kawalan kepada AS. Malaysia kekal dengan larangan eksport bahan mentah bagi memastikan nilai tambah dinikmati dalam negara.

Kerjasama dengan AS, Australia dan negara lain hanya untuk ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฐ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐˜ pembangunan teknologi dan industri hiliran, selaras dengan NIMP 2030 dan RMK-13

8. ๐™๐™ˆ1 ๐™๐™ง๐™ž๐™ก๐™ž๐™ค๐™ฃ ๐˜ฝ๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ƒ๐™ช๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™œ ๐™†๐™š๐™ง๐™–๐™Ÿ๐™–๐™–๐™ฃ

Angka RM1 trilion yang disebut oleh menteri bukan komitmen kerajaan kepada AS, tetapi urusan komersial syarikat dan GLC Malaysia bagi operasi antarabangsa mereka. Ia pelaburan sektor swasta, bukan hutang awam atau dana rakyat

9. ๐™๐™ž๐™–๐™™๐™– ๐˜ฟ๐™ค๐™ข๐™ž๐™ฃ๐™–๐™จ๐™ž ๐™ˆ๐™š๐™™๐™ž๐™– ๐˜ผ๐™จ๐™ž๐™ฃ๐™œ

ART tidak memaksa Malaysia memansuhkan syarat 80% kandungan tempatan. Kuasa kawalan kandungan dan penapisan kekal di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Kandungan luar boleh disiarkan, tetapi tertakluk kepada garis panduan tempatan bagi melindungi budaya dan bahasa nasional

10. ๐˜ผ๐™๐™ ๐™ˆ๐™š๐™ฃ๐™ฎ๐™ค๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™œ ๐™๐™ˆ๐™†-13 ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™€๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐™ˆ๐˜ผ๐˜ฟ๐˜ผ๐™‰๐™„

Akhirnya, ART bukan ancaman โ€” sebaliknya pemangkin kepada agenda Ekonomi MADANI, NIMP 2030 dan RMK-13. Ia memperkukuh daya saing industri, memperluas pasaran eksport dan membuka peluang pekerjaan baharu yang berpendapatan tinggi

Malaysia muncul sebagai rakan dagang global yang dihormati, mengamalkan dasar terbuka tetapi berpaksikan kedaulatan dan kepentingan nasional.

๐™‹๐™š๐™ง๐™Ÿ๐™–๐™ฃ๐™Ÿ๐™ž๐™–๐™ฃ ๐˜ผ๐™๐™ ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™–โ€“๐˜ผ๐™Ž ๐™—๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ฅ๐™š๐™ฃ๐™ฎ๐™š๐™ง๐™–๐™๐™–๐™ฃ ๐™ ๐™ช๐™–๐™จ๐™–, ๐™ฉ๐™š๐™ฉ๐™–๐™ฅ๐™ž ๐™ก๐™–๐™ฃ๐™œ๐™ ๐™–๐™ ๐™จ๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ฉ๐™š๐™œ๐™ž๐™  ๐™ช๐™ฃ๐™ฉ๐™ช๐™  ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™Ÿ๐™–๐™ข๐™ž๐™ฃ ๐™ ๐™š๐™จ๐™ฉ๐™–๐™—๐™ž๐™ก๐™–๐™ฃ ๐™š๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž, ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™–๐™ข๐™—๐™–๐™ ๐™ฅ๐™š๐™ก๐™–๐™—๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™ข๐™š๐™ข๐™ฅ๐™š๐™ง๐™ ๐™ช๐™ ๐™ช๐™ ๐™ ๐™š๐™™๐™ช๐™™๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™– ๐™™๐™–๐™ก๐™–๐™ข ๐™š๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐™œ๐™ก๐™ค๐™—๐™–๐™ก.

Segala tuduhan yang dimainkan oleh pihak tidak bertanggungjawab hanyalah cubaan memutar fakta bagi menimbulkan kebimbangan rakyat.

Hakikatnya, Malaysia kekal berdaulat, rakyat kekal dilindungi, dan ekonomi kekal berdaya saing.

Oleh: ๐ƒ๐š๐ญ๐ฎ๐ค ๐ƒ๐ซ. ๐€๐ฅ๐ž๐ฑ๐š๐ง๐๐ž๐ซ ๐๐จ๐จ๐ซ

1. ๐™†๐™š๐™™๐™–๐™ช๐™ก๐™–๐™ฉ๐™–๐™ฃ ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™– ๐™๐™ž๐™™๐™–๐™  ๐˜ฟ๐™ž๐™ ๐™ค๐™ง๐™—๐™–๐™ฃ๐™ ๐™–๐™ฃ

Tuduhan bahawa Malaysia โ€œmengikut telunjuk Amerika Syarikatโ€ adalah tidak benar. Artikel 5.1 dalam ART jelas menyatakan bahawa sebarang๐—ถ๐˜€๐˜‚ ๐—ธ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฒ๐—ธ๐—ผ๐—ป๐—ผ๐—บ๐—ถ ๐—บ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ถ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ฐ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—น๐˜‚ antara kedua-dua negara. Malaysia tidak terikat untuk mengikut sekatan AS, sebaliknya bebas membuat keputusan berdasarkan undang-undang dan kepentingan nasional sendiri

Begitu juga Artikel 5.2 dan 5.3 โ€” ia hanya memperkukuh kerjasama dalam kawalan eksport dan konsultasi,๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐—ธ๐˜‚๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐˜ƒ๐—ฒ๐˜๐—ผ kepada AS terhadap sebarang keputusan Malaysia. Malah, Malaysia sudah pun mempunyai ๐—”๐—ธ๐˜๐—ฎ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ธ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿญ๐Ÿฌ yang melindungi hak kawalan eksport negara

2. ๐™‚๐™‡๐˜พ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐˜ฟ๐™–๐™จ๐™–๐™ง ๐™€๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐˜ฝ๐™ช๐™ข๐™ž๐™ฅ๐™ช๐™ฉ๐™š๐™ง๐™– ๐™†๐™š๐™ ๐™–๐™ก ๐™๐™ฉ๐™ช๐™

Ada pihak menuduh ART akan mengehadkan peranan GLC atau membuka ruang kepada campur tangan asing. Ini tidak benar. Artikel 6.2 hanya menuntut ketelusan dan persaingan adil, bukan menyerahkan kawalan kepada pihak luar.

GLC kekal memainkan peranan penting dalam pembangunan negara, memacu agenda Bumiputera dan kesejahteraan rakyat. Kuasa kerajaan untuk menyokong sektor strategik negara kekal utuh

3. ๐˜ผ๐™ ๐™จ๐™š๐™จ ๐™‹๐™–๐™จ๐™–๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™š๐™ง๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™™๐™ช๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™€๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐™‰๐™š๐™œ๐™–๐™ง๐™–

Sekiranya ART tidak ditandatangani, Malaysia akan berdepan tarif timbal balas asal antara ๐Ÿฎ๐Ÿฐ% ๐—ต๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฎ ๐Ÿฑ๐Ÿฌ% bagi eksport ke AS โ€” termasuk semikonduktor, aeroangkasa dan farmaseutikal. Dengan ART, akses pasaran bernilai RM198 bilion setahun ini dapat dikekalkan, sekali gus ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ถ ๐—ท๐˜‚๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—ถ๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ถ ๐˜๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป.

Perjanjian ini menjamin kestabilan pasaran eksport Malaysia dan mengurangkan risiko tindakan unilateral yang boleh menggugat sektor pembuatan, E&E dan PKS.

4. ๐˜พ๐™ช๐™ ๐™–๐™ž ๐˜ฟ๐™ž๐™œ๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ก ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™†๐™š๐™™๐™–๐™ช๐™ก๐™–๐™ฉ๐™–๐™ฃ ๐™๐™ž๐™จ๐™ ๐™–๐™ก ๐™๐™ž๐™™๐™–๐™  ๐™๐™š๐™ง๐™œ๐™ช๐™œ๐™–๐™ฉ

Dakwaan bahawa Malaysia โ€œtidak boleh kenakan cukai digitalโ€ adalah palsu. Artikel 3.1 hanya menegaskan bahawa pelaksanaan cukai mesti adil dan tidak mendiskriminasi. ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐—น ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—–๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ถ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ต๐—ถ๐—ฑ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐——๐—ถ๐—ด๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—น (๐—ฆ๐—ง๐—ผ๐——๐—ฆ) kepada semua syarikat asing, termasuk syarikat dari AS

Oleh itu, hak Malaysia untuk menggubal dan menguatkuasakan dasar percukaian tidak terjejas.

5. ๐™ƒ๐™–๐™ก๐™–๐™ก ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™– ๐™๐™š๐™ฉ๐™–๐™ฅ ๐˜ฟ๐™ž๐™ž๐™ ๐™ฉ๐™ž๐™ง๐™–๐™› ๐˜ฟ๐™ช๐™ฃ๐™ž๐™–

Isu kononnya ART akan melonggarkan syarat halal juga tidak benar. Semua produk dari AS masih tertakluk kepada pengiktirafan halal oleh JAKIM, dan hanya badan pensijilan luar yang diiktiraf boleh digunakan. ๐—ฃ๐—ฟ๐—ผ๐˜€๐—ฒ๐˜€ ๐—ฎ๐˜‚๐—ฑ๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐˜‚๐—ฎ๐—ป ๐˜๐—ฒ๐˜๐—ฎ๐—ฝ ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฏ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—ต ๐—ธ๐˜‚๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐˜‚๐—ต ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ, ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ด.

Ini menunjukkan standard halal Malaysia kekal sebagai penanda aras global yang dihormati dunia Islam.

6. ๐˜ฟ๐™–๐™ฉ๐™– ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™ง๐™ž๐™ซ๐™–๐™จ๐™ž ๐™๐™–๐™ ๐™ฎ๐™–๐™ฉ ๐˜ฟ๐™ž๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™™๐™ช๐™ฃ๐™œ๐™ž

Peruntukan โ€œpemindahan data merentasi sempadanโ€ bukan bermaksud data rakyat boleh diakses secara bebas oleh syarikat luar. Ia hanya membenarkan aliran data sah antara negara dengan perlindungan sewajarnya di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi (PDPA) 2010. Artikel ini malah memperkukuh kawalan digital Malaysia, bukan melemahkannya

7. ๐™๐™€๐™€, ๐™๐™š๐™ฃ๐™–๐™œ๐™– ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™š๐™ก๐™–๐™—๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™Ž๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ฉ๐™š๐™œ๐™ž๐™ 

Kerjasama dalam sektor unsur nadir bumi (REE) dan tenaga tidak bermakna menyerahkan kawalan kepada AS. Malaysia kekal dengan larangan eksport bahan mentah bagi memastikan nilai tambah dinikmati dalam negara.

Kerjasama dengan AS, Australia dan negara lain hanya untuk ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฐ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐˜ pembangunan teknologi dan industri hiliran, selaras dengan NIMP 2030 dan RMK-13

8. ๐™๐™ˆ1 ๐™๐™ง๐™ž๐™ก๐™ž๐™ค๐™ฃ ๐˜ฝ๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ƒ๐™ช๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™œ ๐™†๐™š๐™ง๐™–๐™Ÿ๐™–๐™–๐™ฃ

Angka RM1 trilion yang disebut oleh menteri bukan komitmen kerajaan kepada AS, tetapi urusan komersial syarikat dan GLC Malaysia bagi operasi antarabangsa mereka. Ia pelaburan sektor swasta, bukan hutang awam atau dana rakyat

9. ๐™๐™ž๐™–๐™™๐™– ๐˜ฟ๐™ค๐™ข๐™ž๐™ฃ๐™–๐™จ๐™ž ๐™ˆ๐™š๐™™๐™ž๐™– ๐˜ผ๐™จ๐™ž๐™ฃ๐™œ

ART tidak memaksa Malaysia memansuhkan syarat 80% kandungan tempatan. Kuasa kawalan kandungan dan penapisan kekal di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Kandungan luar boleh disiarkan, tetapi tertakluk kepada garis panduan tempatan bagi melindungi budaya dan bahasa nasional

10. ๐˜ผ๐™๐™ ๐™ˆ๐™š๐™ฃ๐™ฎ๐™ค๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™œ ๐™๐™ˆ๐™†-13 ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™€๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐™ˆ๐˜ผ๐˜ฟ๐˜ผ๐™‰๐™„

Akhirnya, ART bukan ancaman โ€” sebaliknya pemangkin kepada agenda Ekonomi MADANI, NIMP 2030 dan RMK-13. Ia memperkukuh daya saing industri, memperluas pasaran eksport dan membuka peluang pekerjaan baharu yang berpendapatan tinggi

Malaysia muncul sebagai rakan dagang global yang dihormati, mengamalkan dasar terbuka tetapi berpaksikan kedaulatan dan kepentingan nasional.

๐™‹๐™š๐™ง๐™Ÿ๐™–๐™ฃ๐™Ÿ๐™ž๐™–๐™ฃ ๐˜ผ๐™๐™ ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™–โ€“๐˜ผ๐™Ž ๐™—๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ฅ๐™š๐™ฃ๐™ฎ๐™š๐™ง๐™–๐™๐™–๐™ฃ ๐™ ๐™ช๐™–๐™จ๐™–, ๐™ฉ๐™š๐™ฉ๐™–๐™ฅ๐™ž ๐™ก๐™–๐™ฃ๐™œ๐™ ๐™–๐™ ๐™จ๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ฉ๐™š๐™œ๐™ž๐™  ๐™ช๐™ฃ๐™ฉ๐™ช๐™  ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™Ÿ๐™–๐™ข๐™ž๐™ฃ ๐™ ๐™š๐™จ๐™ฉ๐™–๐™—๐™ž๐™ก๐™–๐™ฃ ๐™š๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž, ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™–๐™ข๐™—๐™–๐™ ๐™ฅ๐™š๐™ก๐™–๐™—๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™ข๐™š๐™ข๐™ฅ๐™š๐™ง๐™ ๐™ช๐™ ๐™ช๐™ ๐™ ๐™š๐™™๐™ช๐™™๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™– ๐™™๐™–๐™ก๐™–๐™ข ๐™š๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐™œ๐™ก๐™ค๐™—๐™–๐™ก.

Segala tuduhan yang dimainkan oleh pihak tidak bertanggungjawab hanyalah cubaan memutar fakta bagi menimbulkan kebimbangan rakyat.

Hakikatnya, Malaysia kekal berdaulat, rakyat kekal dilindungi, dan ekonomi kekal berdaya saing.

๐ƒ๐š๐ญ๐ฎ๐ค ๐ƒ๐ซ. ๐€๐ฅ๐ž๐ฑ๐š๐ง๐๐ž๐ซ ๐๐จ๐จ๐ซ

๐€๐‘๐“ ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ฒ๐ฌ๐ข๐šโ€“๐€๐’ โ€“ ๐…๐š๐ค๐ญ๐š ๐Œ๐ž๐ง๐ ๐š๐ญ๐š๐ฌ๐ข ๐…๐ข๐ญ๐ง๐š๐ก

1. ๐™†๐™š๐™™๐™–๐™ช๐™ก๐™–๐™ฉ๐™–๐™ฃ ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™– ๐™๐™ž๐™™๐™–๐™  ๐˜ฟ๐™ž๐™ ๐™ค๐™ง๐™—๐™–๐™ฃ๐™ ๐™–๐™ฃ

Tuduhan bahawa Malaysia โ€œmengikut telunjuk Amerika Syarikatโ€ adalah tidak benar. Artikel 5.1 dalam ART jelas menyatakan bahawa sebarang๐—ถ๐˜€๐˜‚ ๐—ธ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฒ๐—ธ๐—ผ๐—ป๐—ผ๐—บ๐—ถ ๐—บ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ถ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ฐ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—น๐˜‚ antara kedua-dua negara. Malaysia tidak terikat untuk mengikut sekatan AS, sebaliknya bebas membuat keputusan berdasarkan undang-undang dan kepentingan nasional sendiri

Begitu juga Artikel 5.2 dan 5.3 โ€” ia hanya memperkukuh kerjasama dalam kawalan eksport dan konsultasi,๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐—ธ๐˜‚๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐˜ƒ๐—ฒ๐˜๐—ผ kepada AS terhadap sebarang keputusan Malaysia. Malah, Malaysia sudah pun mempunyai ๐—”๐—ธ๐˜๐—ฎ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ธ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿญ๐Ÿฌ yang melindungi hak kawalan eksport negara

2. ๐™‚๐™‡๐˜พ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐˜ฟ๐™–๐™จ๐™–๐™ง ๐™€๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐˜ฝ๐™ช๐™ข๐™ž๐™ฅ๐™ช๐™ฉ๐™š๐™ง๐™– ๐™†๐™š๐™ ๐™–๐™ก ๐™๐™ฉ๐™ช๐™

Ada pihak menuduh ART akan mengehadkan peranan GLC atau membuka ruang kepada campur tangan asing. Ini tidak benar. Artikel 6.2 hanya menuntut ketelusan dan persaingan adil, bukan menyerahkan kawalan kepada pihak luar.

GLC kekal memainkan peranan penting dalam pembangunan negara, memacu agenda Bumiputera dan kesejahteraan rakyat. Kuasa kerajaan untuk menyokong sektor strategik negara kekal utuh

3. ๐˜ผ๐™ ๐™จ๐™š๐™จ ๐™‹๐™–๐™จ๐™–๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™š๐™ง๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™™๐™ช๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ ๐™€๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐™‰๐™š๐™œ๐™–๐™ง๐™–

Sekiranya ART tidak ditandatangani, Malaysia akan berdepan tarif timbal balas asal antara ๐Ÿฎ๐Ÿฐ% ๐—ต๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฎ ๐Ÿฑ๐Ÿฌ% bagi eksport ke AS โ€” termasuk semikonduktor, aeroangkasa dan farmaseutikal. Dengan ART, akses pasaran bernilai RM198 bilion setahun ini dapat dikekalkan, sekali gus ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ถ ๐—ท๐˜‚๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—ถ๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ถ ๐˜๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป.

Perjanjian ini menjamin kestabilan pasaran eksport Malaysia dan mengurangkan risiko tindakan unilateral yang boleh menggugat sektor pembuatan, E&E dan PKS.

4. ๐˜พ๐™ช๐™ ๐™–๐™ž ๐˜ฟ๐™ž๐™œ๐™ž๐™ฉ๐™–๐™ก ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™†๐™š๐™™๐™–๐™ช๐™ก๐™–๐™ฉ๐™–๐™ฃ ๐™๐™ž๐™จ๐™ ๐™–๐™ก ๐™๐™ž๐™™๐™–๐™  ๐™๐™š๐™ง๐™œ๐™ช๐™œ๐™–๐™ฉ

Dakwaan bahawa Malaysia โ€œtidak boleh kenakan cukai digitalโ€ adalah palsu. Artikel 3.1 hanya menegaskan bahawa pelaksanaan cukai mesti adil dan tidak mendiskriminasi. ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐—น ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—–๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ถ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ต๐—ถ๐—ฑ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐——๐—ถ๐—ด๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—น (๐—ฆ๐—ง๐—ผ๐——๐—ฆ) kepada semua syarikat asing, termasuk syarikat dari AS

Oleh itu, hak Malaysia untuk menggubal dan menguatkuasakan dasar percukaian tidak terjejas.

5. ๐™ƒ๐™–๐™ก๐™–๐™ก ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™– ๐™๐™š๐™ฉ๐™–๐™ฅ ๐˜ฟ๐™ž๐™ž๐™ ๐™ฉ๐™ž๐™ง๐™–๐™› ๐˜ฟ๐™ช๐™ฃ๐™ž๐™–

Isu kononnya ART akan melonggarkan syarat halal juga tidak benar. Semua produk dari AS masih tertakluk kepada pengiktirafan halal oleh JAKIM, dan hanya badan pensijilan luar yang diiktiraf boleh digunakan. ๐—ฃ๐—ฟ๐—ผ๐˜€๐—ฒ๐˜€ ๐—ฎ๐˜‚๐—ฑ๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐˜‚๐—ฎ๐—ป ๐˜๐—ฒ๐˜๐—ฎ๐—ฝ ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฏ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—ต ๐—ธ๐˜‚๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐˜‚๐—ต ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ, ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ด.

Ini menunjukkan standard halal Malaysia kekal sebagai penanda aras global yang dihormati dunia Islam.

6. ๐˜ฟ๐™–๐™ฉ๐™– ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™ง๐™ž๐™ซ๐™–๐™จ๐™ž ๐™๐™–๐™ ๐™ฎ๐™–๐™ฉ ๐˜ฟ๐™ž๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™™๐™ช๐™ฃ๐™œ๐™ž

Peruntukan โ€œpemindahan data merentasi sempadanโ€ bukan bermaksud data rakyat boleh diakses secara bebas oleh syarikat luar. Ia hanya membenarkan aliran data sah antara negara dengan perlindungan sewajarnya di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi (PDPA) 2010. Artikel ini malah memperkukuh kawalan digital Malaysia, bukan melemahkannya

7. ๐™๐™€๐™€, ๐™๐™š๐™ฃ๐™–๐™œ๐™– ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™š๐™ก๐™–๐™—๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™Ž๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ฉ๐™š๐™œ๐™ž๐™ 

Kerjasama dalam sektor unsur nadir bumi (REE) dan tenaga tidak bermakna menyerahkan kawalan kepada AS. Malaysia kekal dengan larangan eksport bahan mentah bagi memastikan nilai tambah dinikmati dalam negara.

Kerjasama dengan AS, Australia dan negara lain hanya untuk ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฐ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐˜ pembangunan teknologi dan industri hiliran, selaras dengan NIMP 2030 dan RMK-13

8. ๐™๐™ˆ1 ๐™๐™ง๐™ž๐™ก๐™ž๐™ค๐™ฃ ๐˜ฝ๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ƒ๐™ช๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™œ ๐™†๐™š๐™ง๐™–๐™Ÿ๐™–๐™–๐™ฃ

Angka RM1 trilion yang disebut oleh menteri bukan komitmen kerajaan kepada AS, tetapi urusan komersial syarikat dan GLC Malaysia bagi operasi antarabangsa mereka. Ia pelaburan sektor swasta, bukan hutang awam atau dana rakyat

9. ๐™๐™ž๐™–๐™™๐™– ๐˜ฟ๐™ค๐™ข๐™ž๐™ฃ๐™–๐™จ๐™ž ๐™ˆ๐™š๐™™๐™ž๐™– ๐˜ผ๐™จ๐™ž๐™ฃ๐™œ

ART tidak memaksa Malaysia memansuhkan syarat 80% kandungan tempatan. Kuasa kawalan kandungan dan penapisan kekal di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Kandungan luar boleh disiarkan, tetapi tertakluk kepada garis panduan tempatan bagi melindungi budaya dan bahasa nasional

10. ๐˜ผ๐™๐™ ๐™ˆ๐™š๐™ฃ๐™ฎ๐™ค๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™œ ๐™๐™ˆ๐™†-13 ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™€๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐™ˆ๐˜ผ๐˜ฟ๐˜ผ๐™‰๐™„

Akhirnya, ART bukan ancaman โ€” sebaliknya pemangkin kepada agenda Ekonomi MADANI, NIMP 2030 dan RMK-13. Ia memperkukuh daya saing industri, memperluas pasaran eksport dan membuka peluang pekerjaan baharu yang berpendapatan tinggi

Malaysia muncul sebagai rakan dagang global yang dihormati, mengamalkan dasar terbuka tetapi berpaksikan kedaulatan dan kepentingan nasional.

๐™‹๐™š๐™ง๐™Ÿ๐™–๐™ฃ๐™Ÿ๐™ž๐™–๐™ฃ ๐˜ผ๐™๐™ ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™–โ€“๐˜ผ๐™Ž ๐™—๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ฅ๐™š๐™ฃ๐™ฎ๐™š๐™ง๐™–๐™๐™–๐™ฃ ๐™ ๐™ช๐™–๐™จ๐™–, ๐™ฉ๐™š๐™ฉ๐™–๐™ฅ๐™ž ๐™ก๐™–๐™ฃ๐™œ๐™ ๐™–๐™ ๐™จ๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ฉ๐™š๐™œ๐™ž๐™  ๐™ช๐™ฃ๐™ฉ๐™ช๐™  ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™Ÿ๐™–๐™ข๐™ž๐™ฃ ๐™ ๐™š๐™จ๐™ฉ๐™–๐™—๐™ž๐™ก๐™–๐™ฃ ๐™š๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž, ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™–๐™ข๐™—๐™–๐™ ๐™ฅ๐™š๐™ก๐™–๐™—๐™ช๐™ง๐™–๐™ฃ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™ข๐™š๐™ข๐™ฅ๐™š๐™ง๐™ ๐™ช๐™ ๐™ช๐™ ๐™ ๐™š๐™™๐™ช๐™™๐™ช๐™ ๐™–๐™ฃ ๐™ˆ๐™–๐™ก๐™–๐™ฎ๐™จ๐™ž๐™– ๐™™๐™–๐™ก๐™–๐™ข ๐™š๐™ ๐™ค๐™ฃ๐™ค๐™ข๐™ž ๐™œ๐™ก๐™ค๐™—๐™–๐™ก.

Segala tuduhan yang dimainkan oleh pihak tidak bertanggungjawab hanyalah cubaan memutar fakta bagi menimbulkan kebimbangan rakyat.

Hakikatnya, Malaysia kekal berdaulat, rakyat kekal dilindungi, dan ekonomi kekal berdaya saing.

๐ƒ๐š๐ญ๐ฎ๐ค ๐ƒ๐ซ. ๐€๐ฅ๐ž๐ฑ๐š๐ง๐๐ž๐ซ ๐๐จ๐จ๐ซ

Back to top button