Malaysian News

Mengukuh Kesetiaan, Menyegar Semangat Penjawat Awam Di Bawah Madani

๐Ÿญ. ๐—ฃ๐—˜๐—ก๐—š๐—˜๐—ก๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ก

Kajian terkini oleh ๐—œ๐—ป๐˜€๐˜๐—ถ๐˜๐˜‚๐˜ ๐——๐—ฎ๐—ฟ๐˜‚๐—น ๐—˜๐—ต๐˜€๐—ฎ๐—ป (๐—œ๐——๐—˜) mendedahkan bahawa hanya ๐Ÿฒ๐Ÿฑ.๐Ÿฏ% penjawat awam menyokong kepimpinan YAB Perdana Menteri Datoโ€™ Seri Anwar Ibrahim sehingga PRU 16 nanti. pentadbiran. Walaupun angka ini mewakili majoriti, ๐—ถ๐—ฎ ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ต ๐—ฟ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ณ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ต jika dibandingkan dengan pelbagai inisiatif reformasi dan kebajikan yang telah diberikan oleh kerajaan Madani kepada sektor ini. Data ini mencetuskan persoalan penting: ๐—”๐—ฝ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ต ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ต๐—ถ๐—ฑ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—บ ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ ๐˜€๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ณ๐—ฒ๐˜€๐—ถ๐—ผ๐—ป๐—ฎ๐—น? ๐—”๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐˜„๐˜‚๐—ท๐˜‚๐—ฑ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต ‘๐—ฑ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฝ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐˜๐—ฒ’ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ฟ ๐˜€๐—ฒ๐—ฐ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐˜€๐—ฒ๐—ป๐˜†๐—ฎ๐—ฝ?

๐Ÿฎ. ๐—œ๐—ฆ๐—จ ๐—ฆ๐—ง๐—ฅ๐—”๐—ง๐—˜๐—š๐—œ๐—ž

1. Kesetiaan separa dan ragu-ragu di kalangan penjawat awam terhadap kerajaan semasa.
2. Wujud elemen dalaman yang pasif-agresif terhadap pelaksanaan dasar Madani.
3. Sistem penyampaian dasar terganggu akibat orientasi politik yang mendalam dalam jabatan.
4. Apakah mekanisme sistematik untuk mengukur dan memupuk kesetiaan institusi kepada kerajaan semasa?

โ€œ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ต๐—ถ๐—ฑ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—บ ๐—บ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ถ ๐˜€๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ถ๐—ฝ๐—ถ๐—น๐—ถ๐—ต ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ต ๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐˜†๐—ฎ๐˜ โ€“ ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ถ, ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ผ๐—น๐—ผ๐—ด๐—ถ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ. ๐—ง๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—ป๐˜€๐˜๐—ถ๐˜๐˜‚๐˜€๐—ถ, ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜„๐˜‚๐—ท๐˜‚๐—ฑ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐˜†๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ถ๐—ฎ๐—ป ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฐ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐—ฝ.โ€

๐Ÿฏ. ๐—ฅ๐—œ๐—ฆ๐—œ๐—ž๐—ข ๐—๐—œ๐—ž๐—” ๐——๐—œ๐—•๐—œ๐—”๐—ฅ๐—ž๐—”๐—ก

โ€ข Sabotaj senyap dasar kerajaan melalui kelewatan, kecuaian atau penyampaian berat sebelah.
โ€ข Persepsi rakyat terhadap kelemahan kerajaan meningkat, walaupun dasar telah diperkenalkan dengan baik.
โ€ข Politik dalam jabatan mengganggu proses profesional dan meritokrasi.
โ€ข Kesan domino menjelang PRU: imej kerajaan akan dinilai melalui jentera awam, bukan hanya melalui media dan manifesto.

๐Ÿฐ. ๐—›๐—”๐—ฅ๐—”๐—ฃ๐—”๐—ก ๐—ฅ๐—”๐—ž๐—ฌ๐—”๐—ง

4.1. ๐™Ž๐™š๐™ฅ๐™–๐™ฉ๐™ช๐™ฉ๐™ฃ๐™ฎ๐™– โ€“ ๐™Ž๐™ž๐™จ๐™ฉ๐™š๐™ข ๐™‡๐™š๐™—๐™ž๐™ ๐˜พ๐™š๐™ ๐™–๐™ฅ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™–๐™ฃ๐™ฉ๐™–๐™จ

Ledakan maklumat, revolusi digital, dan sistem e-kerajaan seharusnya:

โ€ข Mempercepatkan proses kerja (tanpa birokrasi keterlaluan)
โ€ข Membolehkan keputusan real-time dibuat berdasarkan data yang boleh diakses segera
โ€ข Meningkatkan ketelusan dan mengurangkan ruang untuk ketirisan atau kelewatan
โ€ข Meningkatkan interaksi dua hala antara rakyat dan kerajaan (melalui dashboard aduan, sistem pemantauan, dll.)

Namun, realitinya tidak semudah itu.

4.2. ๐˜ผ๐™™๐™–๐™ ๐™–๐™ ๐™„๐™ฃ๐™ž ๐˜ฝ๐™š๐™ง๐™ก๐™–๐™ ๐™ช ๐˜ฟ๐™–๐™ก๐™–๐™ข ๐™Ž๐™ž๐™จ๐™ฉ๐™š๐™ข ๐™‹๐™š๐™ง๐™ ๐™๐™ž๐™™๐™ข๐™–๐™ฉ๐™–๐™ฃ ๐˜ผ๐™ฌ๐™–๐™ข ๐™Ž๐™š๐™ ๐™–๐™ง๐™–๐™ฃ๐™œ?

Jawapan pendek: Sebahagiannya ya, tetapi masih banyak penambahbaikan yang perlu dilakukan.

Antara kemajuan:

โ€ข Portal MyGovernment, MySejahtera, PADU, dan MyID adalah contoh digitalisasi yang meningkatkan akses dan automasi.
โ€ข Banyak kementerian menggunakan sistem e-perolehan, e-latihan, dan sistem pemantauan KPI dalam talian.

Tetapi cabarannya:

โ€ข Masih terdapat kelemahan pada tahap pelaksanaan akar umbi.
โ€ข Budaya birokrasi masih menebal โ€“ lambat buat keputusan, takut bertanggungjawab, lambat adaptasi.
โ€ข Sistem berbeza-beza antara agensi โ€“ tiada integrasi penuh

4.3. ๐˜ผ๐™ฅ๐™–๐™ ๐™–๐™ ๐™ˆ๐™š๐™ ๐™–๐™ฃ๐™ž๐™จ๐™ข๐™š ๐™ˆ๐™š๐™ฃ๐™œ๐™ช๐™ ๐™ช๐™ง ๐™†๐™š๐™ฅ๐™ช๐™–๐™จ๐™–๐™ฃ ๐™‹๐™š๐™ก๐™–๐™ฃ๐™œ๐™œ๐™–๐™ฃ?

Kerajaan Malaysia ada beberapa mekanisme rasmi untuk mengukur kepuasan pelanggan, antaranya:

a) Indeks Kepuasan Pelanggan (Customer Satisfaction Index – CSI)

โ€ข Dilaksanakan oleh kebanyakan agensi kerajaan (berdasarkan pekeliling Perbendaharaan).
โ€ข Borang digital atau fizikal diberikan selepas perkhidmatan diterima.
โ€ข Skor antara 1 hingga 5 untuk pelbagai aspek: ketepatan masa, layanan, hasil, kemudahan, dll.

b) MyGCC (Malaysian Government Call Centre) โ€“ 03-8000 8000

โ€ข Saluran aduan, pertanyaan dan maklum balas rakyat yang dipusatkan di bawah MAMPU.
โ€ข Data dari sini digunakan untuk menilai responsif kementerian.

c) Dashboard PADU & PEMUDAH

โ€ข Digunakan oleh kerajaan untuk menilai keberkesanan penyampaian perkhidmatan dan pematuhan kepada SLA (Service Level Agreement).

d) Kajian IDE, MIER, atau Merdeka Center

โ€ข Digunakan bagi mengukur kepercayaan rakyat terhadap penyampaian kerajaan secara keseluruhan, bukan sahaja oleh kementerian.

4.4. ๐˜ผ๐™ฅ๐™–๐™ ๐™–๐™ ๐™ƒ๐™–๐™จ๐™ž๐™ก๐™ฃ๐™ฎ๐™– ๐™Ž๐™š๐™ฉ๐™–๐™ ๐™–๐™ฉ ๐™„๐™ฃ๐™ž?

Beberapa contoh hasil (rujukan awam dan laporan tahunan MAMPU):

โ€ข Tahap kepuasan keseluruhan dalam banyak kementerian berada sekitar 80-85%, tetapi tidak sekata antara jabatan.
โ€ข Agensi seperti LHDN, Imigresen, KWSP dan JPJ mencatat kepuasan tinggi kerana mereka berorientasikan pelanggan.
โ€ข Agensi bersifat kawal selia dan perlesenan (PBT, tanah, air) biasanya mencatat aduan tertinggi.

Namun begitu, kajian juga menunjukkan:

โ€ข Rakyat merasakan maklum balas mereka tidak didengari.
โ€ข Banyak keputusan lambat dibuat kerana “tunggu arahan atas”, “takut silap”, atau “belum mesyuarat”.

5.5. ๐™†๐™š๐™จ๐™ž๐™ข๐™ฅ๐™ช๐™ก๐™–๐™ฃ ๐™™๐™–๐™ฃ ๐˜พ๐™–๐™™๐™–๐™ฃ๐™œ๐™–๐™ฃ

Tujuan penulisan ini dibuat bukanlah untuk mengkritik, tetapi mahukan sistem yang efisien, pantas dan mesra rakyat.

Cadangan strategik:
โ€ข Jadikan setiap jabatan wajib paparkan skor kepuasan pelanggan secara berkala.
โ€ข Wujudkan indikator awam tentang berapa cepat aduan dijawab dan tindakan diambil.
โ€ข Gabungkan sistem maklumat rakyat (seperti PADU) dengan sistem aduan dan bantuan โ€“ untuk analisis data real-time.
โ€ข Latih pegawai untuk ambil keputusan dengan cepat, bukan tangguh dengan alasan SOP

Perkhidmatan awam adalah nadi pentadbiran negara. Apabila penjawat awam tidak sepenuhnya menyokong dasar kerajaan semasa, maka nadi itu berdenyut lemah dan tidak seragam. Sudah tiba masa untuk berani melakukan reformasi institusi โ€“ bukan untuk menindas, tetapi untuk menyelamatkan masa depan negara.

๐ƒ๐š๐ญ๐ฎ๐ค ๐ƒ๐ซ ๐€๐ฅ๐ž๐ฑ๐š๐ง๐๐ž๐ซ ๐๐จ๐จ๐ซ
๐Š๐ฎ๐š๐ฅ๐š ๐‹๐ฎ๐ฆ๐ฉ๐ฎ๐ซ
๐Ÿ๐Ÿ ๐Œ๐ž๐ข ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐Ÿ“

Back to top button